Dr. Veerle Spronck (°1993) werkt als associate lector aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Daar doet ze onderzoek naar de maatschappelijke waarde(n) van de kunsten en doceert ze artistiek onderzoek en techniekfilosofie. Samen met Rosa Wevers maakt Veerle daarnaast de podcast Kunstmatig over kunst en technologie. 

Veerle studeerde Kunstgeschiedenis aan de Vrije Universiteit Amsterdam en voltooide daarna een onderzoeksmaster in 'Cultures of Arts, Science and Technology' aan de Universiteit Maastricht met een semester aan McGill University in Montreal. In 2016 studeerde ze cum laude af op een empirisch onderzoek naar de praktijk en methodes van artistiek onderzoek, waarvoor ze in 2017 de LKCA Max van der Kamp Scriptieprijs voor beste Masterscriptie over cultuureducatie en -participatie ontving. 

In juli 2022 promoveerde Veerle aan de Universiteit Maastricht op een etnografisch onderzoek naar de innovatie van participatie in klassieke muziekpraktijken. Ze analyseerde hoe Nederlandse symfonieorkesten experimenteren met de rol van hun publiek om zo hun praktijk op nieuwe manieren maatschappelijk en artistiek relevant te maken. Tijdens haar promotieonderzoek werkte ze tegelijkertijd ook samen met collega-onderzoekers, orkest-staf en -musici aan het opzetten van publieke concert-experimenten zoals The People’s Salon en het maken van een leermodel voor de veranderende orkestpraktijk.

Verder is Veerle een amateur contrabassist, fervent fictie-lezer en enthousiast breier.🧶


Contact
veerle.spronck@hku.nl
info@kunstmatig.net
︎︎

Colofon
Achtergrond afbeelding is onderdeel van Cleo Wächter’s serie Etudes in Riso (2021)