Ik schrijf regelmatig en met veel plezier allerlei soorten teksten in het Nederlands en het Engels: van academische artikelen tot columns, interviews, essays en rapporten - al dan niet in opdracht. Hier vind je een overzicht van wat ik de afgelopen jaren zoal schreef.

Als je een stuk wil lezen waar je geen toegang tot hebt, neem even contact op.

Binnenkort
• Hoegen, P. & Spronck, V. (forthcoming). How we wish to work: An exchange on participation, connectivity, and care.
• Spronck, V. (forthcoming). Situeren, sensitiveren, speculeren. Artistieke strategieën in de transdisciplinaire context van ON the LINE. Forum+.
• Spronck, V. & Horbach, S. (under review). Counting what counts? – A comparative study of Dutch funding agencies’ conceptualisation of ‘impact’ in the Arts and Academia.


2024
• Spronck, V. (2024). Nieuwe contexten en competenties: De kunstenaar als ‘creative boundary spanner’. Kunstzone, no. 4: pp. 8-11.
• Spronck, V. & Van Andel, W. (2024). Naar een nieuwe economische orde: Samenwerken met niet-menselijke partners. Innovatielabs blog︎


2023
• Spronck, V. (2023). Aad de Haas, nieuwe collectie aanwinst SCHUNCK. Metropolis M.
• Van de Werff, T., Eve, I. & Spronck, V. (2023). “Mahler am Tisch”: Experimenting with Imagined and Emergent Audiences. In: C. Dromey (Ed.), Routledge Companion for Applied Musicology (pp. 275-284). Routledge. ︎
• Hubner, F. & Spronck, V. (2023). Music in Society: Three Perspectives. In: Shifting Boundaries: Situating Contemporary Music Practices (pp. 74-99). November Music. ︎
• Spronck, V. & Wevers, R. (2023). Kunst en technologie: Hoe houden we grip op onze digitale toekomst? Boekman, 135: 50-51. ︎
• Spronck, V. (2023). Dagelijksheid componeren. Gonzo (circus), mrt-apr: 52-53. ︎

2022
• ✨ Spronck, V. (2022). Listen Closely: Innovating Audience Participation in Symphonic Music [proefschrift]. Maastricht University.✨ ︎
• Spronck, V. (2022). “Navigeren in een stroom” Professionele rollen en competenties in de muzieksector van vandaag en morgen. Kunst en Economie, Muziek en Technology, Utrechts Conservatorium, HKU.
[intern rapport]
• Spronck, V. (2022). Beethoven as open dialogue: Doing participation differently in symphonic music? In: R. Benschop, C. Rausch, E. Sitzia & V. van Saaze (Red.), Participatory practices in arts and heritage: Learning through and from collaboration (pp. 159-170). Springer. ︎
•  Spronck, V. & Vermeulen, M. (2022). The Very Specific Guide to Anywhere. DIY Methods conference. Low-Carbon Research Methods Group. ︎
• Van Andel, W. & Spronck, V. (2022). Openbare Les: Waarde(n)vol Ondernemen in en door de Kunsten. HKU Press. ︎

2021
• Spronck, V., Peters, P. & Werff, T. van de. (2021). Empty Minds? Innovating Audience Participation in Symphonic Practice. Science as Culture,30(2): 216-236. ︎
• Spronck, V. (2021). Heliostaat. In: K. Bijsterveld (Red.), Uitgepakt: Instrumenten voor wetenschap en techniek in Centre Céramique (pp. 118-121). Uitgeverij Verloren. ︎
• Spronck, V. (2021). Luisteren als een etnograaf. DeKlank, 9(1), 61. ︎
• Allerhande bijdragen aan www.artfulparticipation.nl  

2020
• Spronck, V. (2020, 27 April). Vergeet het cultuurpubliek niet. Trouw: 19. ︎
• Spronck, V. (2020). An Intervention: Playing by Heart/Music as Open Dialogue. In: I. Eve, The Same but Differently (pp. 24-28). Research Centre for Arts, Autonomy and the Public Phere & Maastricht Centre for the Innovation of Classical Music. ︎ 

2019
• Spronck, V. (2019). A Laboratory for Performance Practice: The Case of MusicExperiment21. In: P. De Assis & L. D’Errico (Red.), Artistic Research: Charting a Field in Expansion (pp. 192-201). Rowman & Littlefield. ︎
• Spronck, V. (2019). Drawing Instruments drawing instruments: Over tekenen als een methode voor reflectie. FORUM+: voor onderzoek en kunsten, 26(1): 4-13. ︎

2018
• Begonnen met mijn PhD en hard bezig met ethnografisch veldwerk in orkestpraktijken📝

2017
• Spronck, V. (2017). Testing the Parameters of Music: The Halberstadt Performance of John Cage’s ORGAN2/ASLSP as Experimental System. Junctions: Graduate Journal of the Humanities, 2(1): 37-52. ︎
• Petzold, D. & Spronck, V. (2017). For the Sake of Experiencing: Technological Mediation between Installation Artworks and their Visitors. Kunstlicht, 38(4): 100-107. ︎ 
• Kroese, R., Spronck, V. & Vermeulen, M. (2017) Drawing Instruments, or: How to Calibrate an Artist? Institute of Cartopology & Research Centre for Arts, Autonomy and the Public Sphere. ︎ 
• Spronck, V. (2017). Married with Wendel: Interview with Yvonne Dröge Wendel. MacGuffin, 5: 122-127.
[niet beschikbaar online]
• Spronck, V. (2017). De kwaliteit van de specifieke situatie: Van concert, educatieproject tot zolderkamer. philharmonie zuidnederland & lectoraat autonomie en openbaarheid in de kunsten, Hogeschool Zuyd.
[intern rapport]
• Spronck, V. (2017). Evaluatie Onderzoeksatelier ‘Drawing Instruments’ door het ‘Institute of Calibration’. Zuyd Innoveert, Hogeschool Zuyd.
[intern rapport]

2016
• Spronck, V. (2016). Between Art and Academia: A Study of the Practice of Third Cycle Artistic Research [Ongepubliceerde Master’s thesis]. Maastricht University. (🏆 ontving de tweejaarlijkse Max van der Kamp scriptieprijsvoor beste Masterthesis over cultuureducatie en -participatie) ︎

Wat oudere zaken:
• Spronck, V. & Ploegman, H. (Red.). (2015). Betwixt & Between: The Artist’s Book and Materiality. Kunstlicht, 36(1-2). ︎
• Van der Heide, A., Petzold, D., Spronck, V., Piel, H., Rufas, A., Bollebakker, S. & Matuschka, M. (2015, June 5). Recreating Musical Cultures of the Past for the 21st Century [online publicatie: Research Catalogue]︎ 
• Spronck, V. (2014). “Let sounds just be themselves”, Timbres, 8(herfst), 30-35. ︎