Artful Participation: Doing Artistic Research with Symphonic Music Audiences
Symfonische muziek heeft in de 21e eeuw haar positie als dominante muziekcultuur verloren. Het aantal bezoekers stagneert en het publiek vergrijst. Bezuinigingen leiden tot vragen over de artistieke en maatschappelijke waarde van orkesten. De centrale probleemstelling in het project was hoe de symfonische muziekpraktijk op nieuwe manieren maatschappelijk en artistiek relevant kan worden gemaakt door publieksparticipatie te innoveren. Om dat te onderzoeken combineerde Artful Participation academisch onderzoek (mijn PhD Listen Closely) met artistiek onderzoek.
Het Artful Participation project kwam tot stand in een samenwerking tussen philharmonie zuidnederland, de Universiteit Maastricht en Zuyd Hogeschool (het lectoraat Autonomie en Openbaarheid in de Kunsten en Conservatorium Maastricht). In het project voerden onderzoekers samen met musici en medewerkers van philharmonie zuidnederland zeven experimenten uit rond publieksparticipatie. De reflectie op deze experimenten resulteerde daarnaast in een leermodel voor de veranderende klassieke muziekpraktijk dat de vorm kreeg van een collectie etudes.
Symfonische muziek heeft in de 21e eeuw haar positie als dominante muziekcultuur verloren. Het aantal bezoekers stagneert en het publiek vergrijst. Bezuinigingen leiden tot vragen over de artistieke en maatschappelijke waarde van orkesten. De centrale probleemstelling in het project was hoe de symfonische muziekpraktijk op nieuwe manieren maatschappelijk en artistiek relevant kan worden gemaakt door publieksparticipatie te innoveren. Om dat te onderzoeken combineerde Artful Participation academisch onderzoek (mijn PhD Listen Closely) met artistiek onderzoek.
Het Artful Participation project kwam tot stand in een samenwerking tussen philharmonie zuidnederland, de Universiteit Maastricht en Zuyd Hogeschool (het lectoraat Autonomie en Openbaarheid in de Kunsten en Conservatorium Maastricht). In het project voerden onderzoekers samen met musici en medewerkers van philharmonie zuidnederland zeven experimenten uit rond publieksparticipatie. De reflectie op deze experimenten resulteerde daarnaast in een leermodel voor de veranderende klassieke muziekpraktijk dat de vorm kreeg van een collectie etudes.
Meer weten?
• Ga zelf op onderzoek uit en kruip in de huid van een programmeur, musicus, innovator, marketeer of het publiek, en maak een reis door experimenten in participatie.
• Of verken de collectie etudes
• Lees het hoofdstuk Artful Innovation dat mijn collega’s schreven
Mijn PhD Listen Closely was onderdeel van dit overkoepelende project dat gefinancierd werd door NWO/SIA binnen het SMART Culture programma. Lees meer over het project en het team hier.